Mazda MX-5 – Szymon Sołtysik

Specyfikacja

Mazda MX-5
Silnik: benzynowy, bez turbodoładowania, pojemność 2.0 l
Moc: 184 KM
Maksymalna prędkość – ponad 220 km/h
Skrzynia biegów: fabryczna , manualna 6-biegowa
Zawieszenie: amortyzatory Ohlins, wahacze: Hardrace
Hamulce: Stoptech
Elektronika: ciekłokrystaliczny wyświetlacz Ecumaster
Fotel: Sparco
Opony: Hankook



Mazda MX-5 – Szymon Sołtysik

Rok 2021 był debiutancki, 2022 to już regularne zawody dla tych aut.

Marzenia o pucharze

Miłośnicy Mazdy nie mogą narzekać na brak motorsportowych emocji. Jak każda szanująca się marka, także Mazda postanowiła dostarczyć swoim wielbicielom adrenaliny pochodzącej z motorsportowych zawodów. Tak powstał pomysł o pucharze – zawodach, w których na jeden wyścig wyjeżdża kilkanaście aut o takich samych parametrach technicznych – to co decyduje o zwycięstwie to umiejętności kierowców, technika jazdy, silna psychika i czasami łut szczęścia. Na starcie, relatywnie wszyscy mają równe szanse na wygraną.

Budowa pod kontrolą

Wybór padł na Mazdę MX-5, kultowe auto o pięknej, dynamicznej i sportowej sylwetce, które na całym świecie do zawodów motorsportowych było przystosowywane już wiele lat wcześniej.
Celem było stworzenie samochodu stosunkowo taniego w budowie i eksploatacji wyścigowej, ale przede wszystkim dającego pełnię radości z jazdy. Największą uwagę konstruktorzy przykładali do zapewnienia bezpieczeństwa zawodników i tego, by samochody po przebudowie miały identyczne parametry.
Auto zostało przebudowane i dostosowane do wyścigów, w ramach koniecznych zmian związanych z wyczynem albo bezpieczeństwem, jak chociażby klatka bezpieczeństwa, system gaśniczy, dodatkowe chłodzenie, wzmocnione zawieszenie czy hamulce – nad zmianami na każdym etapie czuwała firma Mazda. Pierwszy egzemplarz wyścigowy, zbudowany w 2020 roku wyjechał na Tor Poznań jesienią. Spędził na torze 12 dni testowych i bezawaryjnie pokonał ponad 2 500 kilometrów, co pozwoliło inżynierom zebrać wiele cennych danych. Wszyscy kierowcy, którzy testowali rajdową Mazdę byli pod wrażeniem jej osiągów i znakomitych własności jezdnych.

12 szans na Puchar w MX-5 CUP CENTRAL EUROPE

Zawody organizuje Unitel Motorsport, który jest jednocześnie właścicielem aut. Firma wynajmuje samochody zawodnikom, od 2023 r. istnieje także opcja zakupu auta na własność. W sezonie 2023 jest 6 wyścigowych weekendów a więc 12 szans żeby zająć wysokie miejsca. Zawodnik z najwyższą liczbą punktów ze wszystkich przejazdów zdobywa Puchar Mistrza Polski, gdyż zawody odbywają się w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W 2022 roku po puchar sięgnął młody kierowca – Nikodem Wierzbicki – 19-latek z Poznania, z wieloma już zwycięstwami na koncie w innych seriach wyścigowych.

Zewnętrzny design auta przez kierowców może być przyozdobiony barwami bądź logotypami ich sponsorów, organizatorzy wiedzą, że każdy chciałby się wyróżniać na tle konkurencji. A osiągi mogą być imponujące, w zeszłorocznym wyścigu na torze Slovakia Ring padł rekord prędkości na prostej startowej – 206 km/h


Nominowany w kategorii:
Kliknij, aby przejść do głosowania