Honda Civic 5 generacji z roku 1994, fabrycznie 1,5 90 KM.
Historia auta w moich rękach sięga roku 2015, kiedy to w Dzień Niepodległości została kupiona na Litwie karoseria wstępnie przygotowana i używana wcześniej w wyścigach równoległych.
W tamtym czasie miałem jeszcze ulicznego Civica tej samej generacji z mocą prawie 700KM, od 2011 roku moc rosła od 330 KM sukcesywnie każdego roku. Okolice 700 KM stałó już to wystarczająco niebezpieczne do jazdy po drogach publicznych, że rozsądek wybrał przerzucenie całego układu napędowego do wstępnie przygotowanej budy stricte „dragowej”, gdzie w pierwszym sezonie (2016) udało się pojechać rewelacyjny czas 10,223s z prędkością 232km/ja na dystansie 1/4 mili czyli 402,33
6m. W kolejnym sezonie udało się pobić ten czas i pojechać trzecią w historii Polski „dziewiątkę” dla auta przednionapędowego, a dokładnie 9,881s z prędkością 233km/h i dzięki temu wskoczyć na trzecie miejsce w historii kraju dla aut przednionapędowych i TOP25 aut w kraju, a w Europie 98 miejsce wśród aut przednionapędowych.
Od 2018 roku kiedy zbudowaliśmy większy, mocniejszy silnik (w 2018 roku 935 koni mechanicznych), następuje pewien przełom spowodowany chęcią zdobywania coraz to lepszych czasów „na już” i borykam się z coraz różniejszymi awariami od przegubów, półosi, przez prototypową skrzynię kłową, która jest od A do Z budowana w Polsce przez firmę MDrive z Ryk (wraz ze wzrostem mocy wymagała szeregu zmian, gdyż był to pierwszy tego typu projekt w Polsce do tak mocnego auta) po problemy z głowicą a dokładniej zaworami wydechowymi.
Przed sezonem 2021 postanowiłem odświeżyć oklejenie, a z racji, że mam już teraz ponad 3 letniego syna – padło na stylizację związaną strcite z moim ulubionym wyścigowym czerwonym kolorem, ale również z ulubioną bajką wszystkich motoryzacyjnych dzieci – inspiracją został Zygzak McQueen z trylogii filmowej „Auta” – w tym przypadku nawiązuje do pierwszej części filmu.
Silnik w 2021 generował 1103 konie mechaniczne i 950 Nm momentu obrotowego. Po zrobieniu tego wykresu na drugiej imprezie w sezonie doszło do kolejnej awarii turbosprężarki – miejsce amerykańskiego produktu zastąpił JRspec GTX45 od FMIC.PL. Na niej niestety nie udało się zmierzyć na „zwykłej” hamowni mocy pojazdu, a na najbliższych zawodach niestety doszło do awarii silnika. W międzyczasie udało się zrobić 100-200km/h w 3,83 sekundy na dystansie 163 metrów oraz osiągnąć 252km/h na mecie, co już daje dobry prognostyk ku pojechaniu kolejnego, długo wyczekiwanego rekordu personalnego.
Opis specyfikacji pojazdu na rok 2021 w dużym skrócie przedstawia się następująco:
SILNIK:
Blok silnika 1,8 z Hondy Civic Aerodeck VTi, wał korbowy z Hondy CR-V 2,0 pierwszej generacji, korbowody Manley I-beam, tłoki Traum Pistons, panewki ACL Race, tuleje Darton MID, wałki rozrządu Brian Crower, regulowane koła rozrządu AEM, pełen osprzęt głowicy Ferrea, kevlarowy pasek rozrządu Gates, uszczelka pod głowicę SpeedFactory, szpilki głowicy L19 SpeedFactory, koło pasowe ATI Super Damper
Turbosprężarka JRSpec GTX45, kolektor wydechowy custom, 2x wastegate Tial 45mm, krótki wydech 4″, wtrysk podtlenku azotu używany głównie aby nie wypadać z doładowania po zmianach biegów, kolektor ssący Edelbrock Victor-X, wtryskiwacze Bosch 980cc w ilości 8 sztuk, intercooler wodny, dolot 3″.
PRZENIESIENIE NAPĘDU:
Kłowa skrzynia biegów (MDrive), półosie i przeguby bazujące na na grupie VAG oraz aluminiowe zwrotnice frezowane CNC (Racing Custom Parts), sprzęgło dwutarczowe Competition Clutch, shifter T1 Race Development, gałka zmiany biegów SQS z mikroswitchami
ELEKTRONIKA:
Ecumaster Emu Black, Ecumaster PMU-16, EGTtoCAN, USBtoCAN, Ecumaster Data Logger
KOŁA:
Przód: Mickey Thompson 26 x 10 – 15 + Japan Racing JR6 15×8″
Tył: M&H 4,5 / 26.0 – 15 + Lenso 15 x 3,5″
Masa auta: 849 kg.
Zachęcam do śledzenia projektu w mediach społecznościowych: www.facebook.com/EGturboDRAG / instagram.com/piotrsawczenko
Firmy wspierające: Honda AutoWitolin, Tuned by Niuton, Motul Polska, FMIC.PL, Racing Custom Parts, Ecumaster, BoostedBRO, MDrive, PANeL 66 – Reklamy – Oklejanie samochodów, Stronflex.eu, PTT Tech Support
Nominowany w kategorii:






