Właścicielem auta jest Marek Suder, który jest spokrewniony z legendą polskich rajdów Ś.P. Marianem Bublewicz. Jako dziecko często bywał w Olsztynie i jego pierwszy kontakt z autami rajdowymi to był kontakt z Sierrą Cosworth. Sentyment pozostał, więc jak tylko nadarzyła się możliwość stania się posiadaczem takiego modelu to od razu skorzystał.
Jako, że posiadał już dwie Sierry Cosworth RWD i AWD, to kolejnym autem z ewolucji Forda był Escort Cosworth. Takie auto udało się zdobyć i zależało mu na malowaniu Malboro.
W 2018 Forda Escorta Cosworta kupił już jako auto rajdowe, które było wykorzystywane w wyścigach, więc postanowił przywrócić je do specyfikacji pierwotnej czyli rajdowej WRC i sprowadzić na nie malowanie Marlboro takie jakim startował Ś.P. Janusz Kulig.
Przywrócenie do specyfikacji rajdowej polegało na wymianie zawieszenia, skrzyni biegów, wymianie hamulców.. – auto w specyfikacji wyścigowej posiadało bardzo dużo mocy bo prawie 700KM, miało bardzo długą skrzynię biegów, a w rajdach nie o to chodzi. Ważne było żeby auto “bardziej jechało dołem” a po zakupie zostało wymienione jedynie turbo, a specyfikacja silnikowa została taka sama. Została też wymieniona na oryginalną skrzynię g-track’a (?). Po takich zabiegach auto stało się wolniejsze – prędkość maksymalna 185KM/h. Lepiej jechał z dołu.
Przygotowanie auta do specyfikacji rajdowej trwało pół roku – kupione jesienią już na wiosnę walczyło na OS’ach. Podczas pierwszych zawodów auto spisało się świetnie , ale zostało urwane koło na ostatnim OS’ie… Pierwszy start w tym sezonie tym autem – Tarmac Masters – udało się wygrać.
Obecnie auto jest modyfikowane, na ewolucję wyżej m.in. wymieniają na nowsze napędy, które były w ostatniej ewolucji tego Escorta, budują fabryczny silnik, dodadzą aktywne dyferencjały i zbudują silnik homologacyjny WRC.
Silnik jest Escort Cosworth turbodoładowany, obecnie rozebrany, dostosowywany całkowicie do specyfikacji rajdowej: inne wałki rozrządu, inny kolektor dolotowy, usuwane jest to wszystko co wcześniej zostało zrobione by uzyskiwać tak duże moce.
Przeróbki silnika mają na celu uzyskanie homologacji by móc wystartować w Mistrzostwach Polski.
https://rallyandrace.pl/escort-wrc-z-pamieci-do-janusza-kuliga/
https://www.ewrc-results.com/profile/148388-marek-suder/
WRC
Moc 400 KM
Napęd na 4 kola
Sekwencyjna skrzynia biegow x-trac
Aktywne dyferencjaly FFD
Hamulce AP Racing
Zawieszenie Reiger
Elektronika Pectel
Nominowany w kategorii:









